Jeg
vil i dette innlegget vise til fire kilder som kan gi økt kunnskap om ulike
kulturer, og også en forståelse av ulike kulturers forskjeller. Denne
kunnskapen kan bety mye når man er leder for en gruppe som er multikulturell,
både med tanke på kommunikasjon og hvordan man legger til rette selve
opplæringa.
Utgangspunktet
er at det er våre verdier og holdninger, vår kunnskap og forståelse, sammen med
våre ferdigheter og evner, som avgjør hvor vellykket det blir.
Yvonne Pratt-Johnson om hva man bør tenke på når man kommuniserer I et multikulturelt miljø
For å
være kompetent til å jobbe i et multikulturelt miljø, bør man ha en forståelse
av kulturforskjeller og også hvordan folk i fra ulike kulturer reagerer ulikt
på en situasjon.
Denne
kompetansen oppnås gjennom en prosess som inkluderer gjentatte erfaringer,
observasjoner og samhandling med elever, foresatte og andre.
Prosessen
kan starte med å kjenne til seks grunnleggende forskjeller som ledere og lærere
sannsynligvis vil oppleve, og ved å kjenne til disse forskjellene vil man kunne
handle riktig for å oppnå et inkluderende miljø.
Ulike
måter å få informasjon på – i noen kulturer henter man informasjon på nettet og
i bøker, og liker dokumentasjon på denne måten. Andre kulturer samler
informasjon i fra for eksempel eldre, og i disse kulturene vil verbal
informasjon ha stor verdi.
Ulike
måter å løse et problem på – ved et gitt problem og mulige løsninger vil ulike
kulturer ha ulike løsninger basert på verdier, filosofi og tro. Et eksempel på
dette er hvis man kun kan redde enten sin mor, kone eller barn i tillegg til
seg selv, så vil man i den vestlige verden redde sin kone eller sitt barn, mens
asiater vil i de fleste tilfeller svare sin mor, fordi hun fødte meg, jeg
skylder henne dette. Man kan gifte seg på nytt, få flere barn, men det finnes
bare en mor.
Ulike
måter å kommunisere non-verbalt på – det er ikke alle kulturer hvor for
eksempel direkte øyekontakt er greit, det kan være å vise manglende respekt for
en annen.
Ulike
måter å lære på – i noen kulturer er det vanlig å jobbe i grupper og å lære av
hverandre, mens i andre kulturer er det vanlig at læringssituasjonen er
sentrert rundt en autoritær lærer med mye reproduksjon og ingen spørsmål.
Ulike
måter å håndtere konflikter på – i noen kulturer er konflikter positiv, noe man
jobber seg gjennom ansikt til ansikt. I andre kulturer dempes konflikter ved å
ikke ta de, og skal de løses vil man gjerne gjøre det skriftlig.
Ulike
måter å bruke symboler på – en svastika vil oppleves som noe negativt i store
deler av verden, mens det for en hindu er det symbol på visdom som har eksistert
i tusener av år.
Gary R.Howards syv prinsipper for en kulturell forståelsesfull undervisning
1.
Barn og unge opplever at vi forstår dem/ser dem for hva de er. 2. Barn og unge opplever
at vi liker dem. 3. Rommet er lett å kjenne seg igjen i for alle, viser hvem
som hører hjemme der og viser de forskjeller som finnes i gruppa(bilder,
diagrammer etc). 4. Læreren ser når det vises ferdigheter, fremhever det som er
bra, ”SÅNN”, viser at man tror på den kunnskapen som vises. 5. Undervise slik
at man treffer alle, hvordan lærer de best,
altså er det elevenes forutsetninger som gir hvilken metode man bruker i
ulike sammenhenger. 6. Graden av respekt i en gruppe starter med en selv, altså
være en positiv rollemodell (tydelig, forutsigbar, opptatt av alle). 7. En
riktig blanding av kollektiv og individuell undervisning, samarbeid/læring i
grupper og alene, være bevist ulike gruppestørrelser for å skape engasjement
hos hver enkelt i læringsarbeidet.
Geert Hofstede dimensjoner for å forstå kulturelle forskjeller
Power
distance – en hierarkisk kultur med høy avstand i maktbalansen, en kultur med
store forskjeller i lønn, status og tilgang til informasjon. De underordnede
gis ikke viktige oppgaver, og de forventer tydelig veiledning sett opp mot en
kultur med lav avstand i maktbalansen hvor det er en flat struktur, det er
konsulterende og demokratisk, en kultur hvor ledere og ansatte er likeverdige.
Individualism
and collectivism – en kultur hvor personlig utvikling og personlige mål
står i fokus , hvor det er svakere bånd
, hvor det å oppnå̊ noe er viktigere en harmoni
sett opp mot en kultur hvor gruppa er viktigere enn individet, hvor gode
relasjoner og harmoni gir sterke bånd.
Masculinity/feminity
– maskuline kulturer kjennetegnes ved konservative kjønnsrollemønster, høyt konkurransefokus,
selvsikkerhet og påståelighet.
Konflikter
kan løses ved å overkjøre andre, det er store ambisjoner, mye rikdom og
materialisme. En kultur hvor mange lever for jobben sett opp mot en feminin
kultur hvor man jobber for å leve, fritid og ferie er viktigere. Familie,
relasjoner og livskvalitet er det viktige, og konflikter løses ved hjelp av
dialog og forhandlinger. Det er også forventet at menn og kvinner skal ha lik
posisjon.
Uncertainty
avoidance – en kulturs toleranse for usikkerhet og tvetydighet. Vilje til høy
risiko, viktig å ha langsiktige planer enn å se på daglige detaljer, det skal
gjerne være uformelt og man aksepterer forandringer lett sett opp mot en kultur
hvor det er vanskelig å innføre nye ideer, det finnes mange regler som gir et
formelt miljø og hvor man har en lang historie med langsom, eller liten,
forandring.
Long-term
orientation – hvor viktig er fortid, nåtid og fremtid for et lands kultur.
Fons Trompenaars dimensjoner for å forstå kulturelle forskjeller
Universalisme
og partikularisme, er men mest opptatt av å følge regler eller å verne om
vennskap.
Individualisme
og kollektivisme, er man mest opptatt av seg selv og sin egen utvikling eller
er man opptatt av fellesskapets utvikling og prestasjoner.
Spesifikk
og diffus, hvor klare skiller er det mellom jobb og fritid/familie.
Nøytral
og emosjonell, viser man sjelden følelser eller er det lett å se for andre
hvilken sinnsstemning man er i.
Prestasjoner
og tilskrevne verdier, har vi oppnådd status ved det man har gjort eller er
status gitt ved for eksempel yrke, kjønn, alder eller annet.
Tidsorientering,
gjør vi ferdig en ting av gangen eller kan man gjøre flere ting samtidig.
Intern
og ekstern kontroll, har man kontroll på omgivelsene sine eller blir man
kontrollert
Hva gir økt kunnskap oss?
Når
man som leder har kunnskap om sin egen kultur og grunnleggende kunnskap om
andre kulturer, vil man i større grad være i stand til å kjenne til områder som
kan skape misforståelser i kommunikasjon med andre. Disse misforståelsene kan
føre til konflikter som kan unngås dersom man har kunnskap nok, og en vilje til
å jobbe bevisst for å gjøre de riktige tingene ut ifra det man vet.
Kilder:
Charles Cooper ”This is the
way we do things around here…” BI Nydalen, 3.mars 2014
Sut I Wong Humborstad ”Cross Cultural Compentences &
Classroom Managment” BI Nydalen, 4. Mars 2014
Yvonne Pratt-Johnson ”Communicating
cross-culturally, what teachers should know”
St.John´s University, New
York 2006
Gary R.Howard ”The seven
principals of culturally responsive teaching”
Fons Trompenaars ”The seven
dimensions of culture”
Geert Hofstede ”Five
dimensions of culture”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar