På
en forelesning ble vi gitt i oppgave å tenke på en leder som hadde egenskaper
og en væremåte som gjorde lederen til en idealleder. Jeg skrev ned følgende
beskrivelser av en leder som jeg mener var en god leder på mange måter.
En leder som var opptatt av å ha en dialog med sine
ansatte, ikke kun ved strukturerte medarbeidersamtaler, men langt oftere
gjennom arbeidsukene. Lederen var svært opptatt av hvordan man mestret jobben
man sto i, hvordan var relasjonene til elevene, foresatte og kollegaer. Hvordan
jobbet man mot å nå de målsetninger som var satt, både de som gjaldt for alle
og de man hadde satt for seg selv. Lederen ble oppfattet som veldig støttende
med tanke på å nå målene.
Lederen hadde tydelige krav til de ansatte om å
utgjøre en forskjell i læringsmiljøet, signaliserte høye forventninger til at
man var en ressurs i kollegiet og for elevene.
Det var tydelig at alle måtte bidra positivt, dette
ga en høy grad av fellesskapsfølelse om at det var vi som jobbet mot skolens overordnede
målsetninger.
Samtidig fikk personlige styrker rom til utfoldelse,
man skulle bruke det man var god på mest mulig.
Etter
å ha hatt mer tid til å tenke tilbake, og ved å sette disse tankene opp mot
teori knyttet til oppgaveledelse, relasjonsledelse, transformasjonsledelse og
selvledelse, så blir det mer og mer klart sett fra mitt ståsted at denne
lederen på mange måter var ideallederen for en lærende organisasjon.
Transformasjonsledelse,
fremragende ledereffektivitet, er når ledere stimulerer sine ansattes
interesser. Når ledere skaper bevissthet og forståelse av konkrete og overordna mål. Når ledere får sine ansatte
til se utover sine egne interesser til gruppas beste. Transformasjonsledelse kjennetegnes ved karisma, inspirasjon,
intellektuell stimulering og individuelle hensyn.
Karisma
– lederen hadde stor tillit blant de ansatte, var respektert for den jobben som
ble gjort. Det var klare forventninger om at alle skulle jobbe sammen for å nå
de overordna målene som var satt, på den måten oppnådde man også en viss
stolthet for sin egen arbeidsplass og for sin rolle i et fellesskap. Det var
også en tydelig visjon som handlet om mye mer enn å oppnå bedre
eksamenskarakterer enn gjennomsnittet i fylket, som handlet om mer enn å få
flest mulig gjennom et utdanningsløp. Visjonen var å sikre at alle som var
elever på vår skole skulle oppnå ferdigheter og egenskaper som gjorde de best
mulig rusta til høyere studier eller gå ut i lære for å sikre seg et voksen liv
med et meningsfylt yrke. Og den eneste aksepterte holdningen rundt dette var at
det er likeverdig om man starter på legestudier eller som lærling i en
håndverker bedrift.
Inspirasjon
– lederen var veldig tydelig i all kommunikasjon, både rundt suksess og
forbedringsområder. Lederen var veldig bevist å rose de resultater, eller
forsøk på å få resultater, som enkelt lærere eller grupper av ansatte oppnådde,
og la til rette for en delingskultur av det som var vellykket med utgangspunkt
i hvorfor noe lykkes.
Dette
fokuset tror jeg gjorde at mange gjorde en ekstra innsats, la ned mer tid på
arbeidsplassen, uten at det ble sett på som noe negativt.
Intellektuell
stimulering – lederen la til rette for at problemer og utfordringer skulle
jobbes med i forskjellige grupper av lærere, alle sider skulle drøftes med
utgangspunkt i ”finnes det nye måter å løse dette på”. Felles trekk i disse idemyldringene ble med videre i planer,
og i det daglige arbeidet, for å løse de utfordringene man hadde tatt tak i.
Individuelle
hensyn – lederen var veldig opptatt av hvordan man mestret jobben man hadde, og
opptatt av hvordan man hadde det i forhold til de man møtte gjennom jobben man
skulle gjøre (elever, foresatte, kollegaer, faggrupper i fylket osv). Man følte
i stor grad at lederen var veldig opptatt av deg som arbeidstaker, og viste en
vilje til at man skulle ha gode forutsetninger for å lykkes. Når man var ny på
arbeidsplassen var lederen flink til å gi råd om hvordan man kunne løse
utfordringer, eller til å gi tips om hvem som kunne hjelpe enn videre.
De
individuelle hensynene handlet også i stor grad om at i en kompetansebedrift
som skole, må lederen ta hensyn til at de ansatte vil forvente, kanskje til og
med kreve, en stor grad av selvstendighet i arbeidet mot mål og visjoner.
Kjennetegn på selvledelse under denne lederen var blant annet at vi selv observerte,
eller hadde en kartlegging, av ståsted på veien mot å nå de overordna måla for
skolen. Vi hadde også alle våre individuelle mål, både angående resultater man
ville oppnå og egne ferdigheter man ville utvikle. Individuelt og i grupper
fikk vi jobbe med de utfordringer som måtte løses, vi planla også hvordan vi
ville få til løsninger og resultater. Motivasjonen for hver enkelt var i stor
grad basert på arbeidets naturlige belønning, som var veldig stor del av
elevgruppa ut i lære som ble avsluttet med fagbrev. Og noen større glede enn at
elever ved enn skole sikrer seg et voksen liv med muligheter er vanskelig å
finne synes jeg.
Kilder:
Øyvind Lund Martinsen "Perspektiver på ledelse" 3.utgave 2012, Gyldendal
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar